dissabte, 22 d’octubre de 2016

DINÀMIQUES DE CONVIVÈNCIA

Des de principi de curs fem jocs i activitats que ens ajuden a millorar les relacions entre iguals, a posar-nos al lloc de l'altre, a crear empatia, a conèixer millor les nostres emocions i les dels altres, a controlar aquestes emocions, etc. 
Després del joc reflexionam sobre el que ha passat, el que hem après i ho intentam representar i escriure en el paper.
Aquí teniu dos exemples: "VEÏNS" i "LA SAL"



Descripció: Asseguts en cercle, excepte un nen o una nena que es posa al mig.
- El nen del centre demana a un altre qualsevol: T'agraden els teus veïns?
- Hi ha tres possibles respostes:
a) Sí, m'agraden molt; llavors el mateix nen demana a un altre.
b) No, no m'agraden gens; llavors li pregunta: a qui t'agradaria tenir per veïns? Respon amb els noms de dos companys que correran a ocupar el lloc al costat de qui els ha triat. Els anteriors veïns (que estaven asseguts al seu costat) i el del centre intenten asseure's en el lloc d'on s'han aixecat els nous veïns.
Valoració: 
- Que us ha semblat el joc? 
- Com ens sentim quan algú ens tria per ser els seus veïns? 
- Com ens sentim quan algú ens diu que no ens vol? 
- Què passaria si això no fos un joc? 
Ho transferim a jugar al pati, a asseure's a la classe...
Conclusions:
- A tots i totes ens agrada que els nostres companys ens apreciïn.
- Ens agrada que els companys vulguin jugar amb noltros.
- Ens agrada que els companys ens trïen per jugar, fer una feina, etc.Acabem el joc fent-nos una abraçada.







Descripció: Avui farem un experiment científic. 
- Que és això? (ensenyant el saler). No, no , el saler sou vosaltres.
- I això? (assenyalant la sal). No, no, això són les vostres paraules, tot el que dieu. 
- I això? (assenyalant el got amb aigua). No, no, això és un amic/a amb el qual us heu enfadat moltíssim.
- Observar atentament el que passa (la mestra comença a fer comentaris negatius: antipàtic!, tontu!, no et vull al meu costat!, veus a jugar amb un altre!, inútil!, imbècil! … sense pujar el to els nens i les nenes poden venir a tirar sal i fer un comentari).
- Seguidament es mouen les paraules (sal) que ja estan a l'interior de l'altra persona (got  amb aigua).
Valoració: 
- Com creieu que se sent ara el vostre amic/a?
- Creieu que ha estat correcte tot el que li hem dit?
- Quan ens enfadem amb un amic/a, és per sempre?
- Què us semblaria si intentem recuperar les nostres paraules? (vam demostrar que no es pot treure la sal del got).
- Com li podem mostrar a algú que estem enfadats?
Conclusions:
- Les paraules tenen molt poder i una vegada estan dites ja no es poden recuperar.
- És important pensar bé abans de parlar.
- Podem aprendre maneres de dir el que pensem, com ens sentim i que desitgem, sense faltar el respecte als altres.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada